Szurcsik József - Az álmodó
„Műveimben az emberiség alapproblémáit dolgozom fel. Különösen foglalkoztat az egyén viszonya környezetével, a társadalommal, a hatalommal és az ehhez kapcsolódó problémák sora. Munkáim figurálisak. Szándékosan egyszerűsítve, arcokkal "meséltetem" el az éppen adott témát, úgy, hogy az bizonyos szinten pontosan leolvasható legyen, ugyanakkor a probléma bonyolultsága vagy képtelensége és megoldásának látszólagos lehetetlensége többféle értelmezést is lehetővé tegyen.” (Szurcsik József)
Szurcsik József Munkácsy-díjas festő- és grafikusművész számos hazai kiállítása mellett Szófiától Helsinkin át New Yorkig a világ számos pontján bemutatkozott már műveivel. Gondolatébresztő alkotásait a művészetbarátok 2008 májusában a Petró Galériában is láthatták.
Szurcsik József Az elmélyült - 2016. akril, olaj, vászon 60 x 50 cm
Szurcsik József Pihenő - 2016. akril, olaj, vászon 60 x 50 cm
Szurcsik József Szembenéző - 2010-2016. akril, olaj, vászon 60 x 50 cm
Szurcsik József Az álmodó - 2016-2017. akril, olaj, vászon 50 x 40 cm
Szurcsik József Rejtőzködők - 2014-2017. akril, olaj, vászon 24 x 30 cm
Szurcsik József A megfáradt - 2017. akril, olaj, vászon 60 x 50 cm
Szurcsik József Kimerülve - 2017. akril, olaj, vászon 60 x 50 cm
Szurcsik József Időhatár-átlépők - 2018. akril, olaj, vászon 60 x 80 cm
Szurcsik József Ábrándozók - 2018. akril, olaj, vászon 60 x 80 cm
Szurcsik József Időkép - 2018. akril, olaj, vászon 70 x 100 cm
Szurcsik József Távolság - 2018. akril, olaj, vászon 18 x 24 cm
Szurcsik József Messzeség - 2018. akril, olaj, vászon 18 x 24 cm
Szurcsik József Titkok völgye - 2018. akril, olaj, vászon 175 x 200 cm
Szurcsik József Tortura Humana I. - 2018. akril, olaj, vászon 185 x 200 cm
Szurcsik József Tortura Humana II. - 2018. akril, olaj, vászon 185 x 200 cm
Szurcsik József Tájkép lángoló ufóval - 2019. akril, olaj, vászon 180 x 200 cm
Szurcsik József Buborék - 2019. akril, olaj, vászon 40 x 40 cm
Szurcsik József Jelenség - 2019. akril, olaj, vászon 40 x 40 cm
Szurcsik József Három hajlék - 2019. akril, olaj, vászon 180 x 200 cm
Szurcsik József Terra tortura I - Fekete füst - 2019. akril, olaj, vászon 100 x 120 cm
Szurcsik József Terra tortura II. - Romantikus más égő házzal - 2019. akril, olaj, vászon 100 x 120 cm (66. Vásárhelyi Őszi Tárlat díja)
Szurcsik József Találkozó - 2019. akril, olaj, karton 16,5 x 19,7 cm
Szurcsik józsef Liget - 2019. akril, olaj, karton 28 x 33,5 cm
Szurcsik József Kies táj fekete holdakkal - 2019. akril, olaj, vászon 24 x 33 cm
Szurcsik József Merülés - 2019. akril, olaj, vászon 50 x 60 cm
Szurcsik József - Az álmodó
„Szurcsik József sajátságos képi világot alakított ki. Műveinek tartalma különböző, de azonos képi és esztétikai elemekre épülnek és a mögöttük húzódó logika is jól felismerhető. Művein ellentétek feszülnek, és olvadnak egymásba. Az egyik feltételezi a másikat, miközben meg is nevezi azt, leleplezve abszurditásukat.”
A Munkácsy-díjas festő- és grafikusművésznek 2016 őszén a Sopronbánfalvi Kolostorban nyílt kiállítása, a Fidelio tárlatot ajánló cikkéből ragadtunk ki néhány mondatot. S hogy mennyire igazak e szavak, arra maguk a képek adnak tanúbizonyságot. Szurcsik József alkotásai pusztulásról vagy születésről, reménytelenségről vagy reményről szólnak, reprezentálva a sokoldalú, kísérletező kedvű művész olykor ellentmondásokat is magában hordozó világát.
Szurcsik József művészcsaládban nőtt fel, édesanyja gyönyörű gobleineket készített, édesapja festőművész. Rendkívül inspiráló környezetben, mondhatni egy „művésztelepen” gyerekeskedett: otthonuk ugyanis egy 4 lépcsőházas tömb 24 műteremlakásának egyike volt.
Talán ennek a sajátos atmoszférájú miliőnek is köszönhetően Szurcsik József a képzőművészet sokféle ágába belekóstolt, grafikai, festészeti, szobrászati, tervező grafikai és performance művet is létrehozott. Minden anyagot kipróbál, amibe „belebotlik”, legyen szó kőről, fáról, fémről vagy épp polisztirolról. A kísérletezési vágy, az új utak, lehetőségek felfedezése tartja lázban, miközben műveinek alapanyagát igyekszik a saját arcára formálni.
- Nagyon fontos számomra, hogy ne ragadjak le a jól ismert alkotói módszereknél. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a klasszikus művészetet semmibe venném. Ugyanakkor elképzelhetetlennek tartom, hogy 2021-ben egy művész ugyanazokkal a technikai eljárásokkal dolgozzon, mint annak idején a nagy elődök. Hiszen sok évtized, évszázad telt el, új érzések, gondolatok uralkodnak a világban, egymást érik az erkölcsi-etikai válságok, krízisek, az ökológiai problémák pedig őrült sebességgel cikáznak körülöttünk. Ezek mind meghatározzák mindennapjainkat, és nem különben a jövőképünket is.
S hogy mit tehet a művész, pontosabban mi a feladata ebben a megváltozott világban? Szurcsik József szerint a társadalmi szintű, világméretű kérdésekre az alkotóknak a maguk módján, eszközeivel kell válaszokat adniuk. Persze, a művészek sem mindenhatóak, s nem bűn, ha visszakérdeznek. Mert bizony vannak olyan kérdések, amelyekre csak a tudomány képes válaszolni, ha egyáltalán képes.
- Ideális helyzetben létrejöhet kapcsolódási pont a tudomány, a művészet és a társadalom között. Ha ebben a háromszögben jó helyen áll az ember, a művész, akkor a lehetőségek, az innovációk széles tárháza nyílhat ki számára. Elég, ha csak az analóg és a digitális világ közötti átmenetre gondolunk, aminek jómagam is a részese lehettem. Kihívásokkal tarkított, izgalmas időszak volt, az önkifejezés rendkívüli módjai születtek meg. Ezeket nem tartom ördögtől való dolgoknak, például a számítógép ugyanolyan eszköz, mint a ceruza, a toll vagy az ecset, a lényeg, hogy mindegyiket saját metódusunkat követve használjuk.
Szurcsik József szerencsésnek érzi magát, hogy a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, ahol a grafika tanszék vezetője, élő kapcsolata van a mai fiatalokkal. Így teljesen hiteles forrásból ismerheti meg a huszonéves generáció gondolkodásmódját, s azt, hogy hová helyezik a súlypontokat az életükben.
- A diákokkal töltött idő saját tanulási folyamatomnak a része. Rendkívül izgalmas, ahogy darabjaira szedik a fennálló világot, majd az apró részletekből egy teljesen újat építenek fel. Mindez alkotásra ösztönöz, hiszen jómagam is hiszek a változásban, ami az élet alapvető lényege. A fejlődés azonban nem történhet esztelenül, szükséges az odafigyelés, s az aggasztó környezeti jelenségeknek is gátat kell szabni.
A festő- és grafikusművész szerint a szabadság hatalmas adottság, s nélkülözhetetlen az alkotó és a befogadó számára. Szurcsik József épp ezért rövid, semleges címeket ad képeinek, ragaszkodva egy fiatalkori elhatározásához. Akkoriban a kiállításokat járva döntött úgy, hogy a terembe lépve csak az alkotásokra fókuszál, a műtárgyfeliratokkal nem foglalkozik, nem hagyja magát a művész instrukciói által befolyásolni. Saját maga szerette volna megfejteni a műveket, átélni és magáévá tenni azok üzenetét.
- Sokszor szembesültem azzal, hogy látogatóként teljesen másként gondolkodtam, mint a műtárgy készítője. Ebből okulva nem akarom megfosztani a befogadót a felfedezés csodálatos örömétől, nem akarok senkit befolyásolni, bármilyen irányba elvinni a címadással. Szabad teret adok a látogatóknak, s remélem, hogy a képeimmel való találkozás élménye rég elfeledettnek hitt érzéseket, gondolatokat hoz bennünk a felszínre, s talán gondolkodásra is készteti őket.
Érdeklődés, üzenet az alkotónak