Frimmel Gyula - A Jó, a Rossz és a Csúf: rézbe karcolt gondolatok
Frimmel Gyula egy különleges technikával, a kevesek által ismert mezzotintoval (borzolás) készíti sajátos, álomszerű világot idéző alkotásait. Leginkább festői effektusai, plaszticitása miatt szerette meg ezt a sokáig mellőzött grafikai eljárást, amit kezdetben egymagában, később más eljárásokkal együtt használt lemezein. Az utóbbi másfél évtized munkáin tárgyszerűen, realistán ábrázolt részletek kerültek egymás mellé, és ezek látszólag önkényes párosítása adja a képek feszültségét.
Bajusz (2008) - mezzotinto
Tükör (2019) - rézkarc, mezzotinto, Díva (2015) - mezzotinto
Három ablak (2011) - mezzotinto
Horizont (2018) - rézmetszet, mezzotinto
Vakablak (2007) - rézmetszet, mezzotinto
Antipodus (2008) - linóleummetszet,
Melancholia (2000) - mezzotinto
Távolság (2002) - mezzotinto, lágyalap, Tapintás (2002) - mezzotinto, lágyalap
Dióhéj (2019) - rézmetszet, mezzotinto
Séta (2015) - linóleummetszet
Ismeretlen birtok (2010) - rézkarc, mezzotinto
Tájkép Albín Brunovsky motívummal (2006) - rézmetszet, mezzotinto
Repülő sziget (2013) - rézmetszet, Sziget (2010) - rézmetszet, mezzotinto
Díszcseresznye (2011) - mezzotinto
Reneszánsz fénykép (2014) - mezzotinto, Szomorú dal (2020) - mezzotinto
A Jó, a Rossz és a Csúf (2007) - mezzotinto
Otthon (2002) - mezzotinto, lágyalap, Nemszimmetria (2002) - mezzotinto, lágyalap
Békás (2020) - rézmetszet, mezzotinto
Augusztus (2002) - mezzotinto, lágyalap, Fény (2002) - mezzotinto, lágyalap, Fölfelé (2003) - mezzotinto, lágyalap
Súly (2003) - mezzotinto, lágyalap
Isten áldja Albín Brunovsky (2020) - rézmetszet, mezzotinto, Luna (1996) - mezzotinto
A szomorú Hendrick mester (1998) - rézmetszet, mezzotinto
Idő (2003) - mezzotinto, lágyalap, Profil (2003) - mezzotinto, lágyalap
Frimmel Gyula - A Jó, a Rossz és a Csúf: rézbe karcolt gondolatok
Frimmel Gyula sajátos, álomszerű, olykor titkokkal teli világába jó egyik kicsit elmerülni, s ott lelkileg feltöltődni. Igényességgel megszerkesztett kompozíciójú, kivételes vonalvezetéssel készült, részletgazdag metszetei minden alkalommal újabb és újabb felfedeznivalóval ajándékoznak meg bennünket.
A Zalaegerszegen élő művésztanár a sokszorosító grafika talán két „legmacerásabb” és leglassúbb technikáját választotta, a rézmetszést és a mezzotintot. Mindkettő sok munkát, türelmet és kitartást igényel, ám soha nem fordult meg a fejében, hogy lecserélje őket valami másra. Talán azért, mert a kezdeti távolságtartás után jól megbarátkozott, mondhatni szerelembe esett a rézmetszéssel, de legfőképp a mezzotintoval.
– Középiskolai tanulmányaim során hallottam ezekről a technikákról, de nem igazán keltették fel az érdeklődésemet. Később, a képzőművészeti főiskolán sem szerettem igazán rézlemezzel foglalkozni, a kötelező minimumot persze teljesítettem – meséli Frimmel Gyula. – Aztán teltek, múltak az évek, s ahogy mások, úgy én is, sokat változtam… Eljött az a pillanat, amikor szöget ütött a fejemben az egyre többször és többször feltett kérdés: a festészettel miért nem próbálkozom, hiszen a legnagyobb grafikusok, köztük Dürer, Rembrandt és Goya festők is voltak, és a festészetükkel teljesen egyenértékű, grafikai életművet hagytak hátra. A mezzotinto egyfajta kompromisszumos megoldás számomra, hiszen sokszorosító grafikai eljárás, ugyanakkor megvan benne a festőiség is. A rézlemez ily módon történő megmunkálása bársonyos, finom, - s ahogy a technika neve is mutatja - középárnyalatokban gazdag felületet eredményez.
A mezzotinto, azaz borzolásos technika a rézmetszet egyik változata, lényege, hogy nem vonalas, hanem átmenetes foltokból áll elő a kép. A sima fémlemezt először egyenletesen „felborzolják”, vagyis egy megfelelő szerszámmal apró lyukakat vájnak bele. Minél mélyebb egy lyuk, annál több festék jut bele és ott sötétebb lesz a nyomat. A kép úgy keletkezik, hogy a világosabbnak szánt helyeken a lyukak mélységét csökkentik, a fehér helyén pedig eltüntetik.
Az eljárással sokáig festményekről készítettek másolatokat, önálló alkotásokat ritkán hoztak létre vele. A fényképezés feltalálása után jelentősége háttérbe szorult, majd a 20. században néhány lelkes alkotó leporolta a technikát, amely a nyomdászatban is fontos szerepet töltött be: ez volt az előzménye a színes kép négyszínre bontásának és árnyalatos kép készítésének.
A mezzotinto napjainkban reneszánszát éli. A speciális technika sok vesződséggel jár, és egyfajta „őrült” megszállottságot igényel.
– Ideális állapot számomra, amikor bezárkózom a műterembe. Jól elvagyok magamban, megszűnik a külvilág, lelassul az idő, csendben dolgozom. Van, hogy heteket, hónapokat görnyedek egy-egy lemez felett, mégsem érzem hiábavalónak – mondja Frimmel Gyula. – Alaposan felkészülök, vázlatokat készítek, mostanság már fotókat is használok, ezeket átfogalmazom, s mire összerakok egy kompozíciót és nekiállok a kivitelezésnek, szintén sok-sok óra, nap telik el. Viccesen azt szoktam mondani, hogy azon emberek ritka példányai közé tartozom, akik örömüket lelik abban, hogy apró, éles szerszámokkal, precízen, milliméteres pontossággal, megszállottan kaparásznak egy felületet. S hogy meddig? Amíg olyan nem lesz a lemez, amilyennek megálmodtam.
Frimmel Gyula maximalista, s ezt nem is titkolja. Szerinte az ember akkor kapja a legnagyobb sikerélményt, ha tudását, szívét, lelkét, teljes önmagát maximálisan belefekteti abba, amit épp csinál, s tudja, hogy többre nem képes.
– Ideális, ha a maximalizmus egy kis önzőséggel is társul. Hiszen, ha jól végzem a dolgom, akkor az nekem is jó, nyugodt és kiegyensúlyozott leszek, sőt talán a közönségnek is így tudok a legtöbbet mondani az alkotásaimmal – tette hozzá a grafikusművész, aki munkáival korábban is jelen volt, személyesen viszont 2019-ben vett részt először az Oroszországban megrendezett Nemzetközi Mezzotinto Fesztiválon. A rangos bienáléra kétévente a világ számos pontjáról érkeznek művészek, s mutatják meg, hogy korszaktól, kultúrától függően hogyan alkalmazzák ezt a sajátos technikát. Témáját és stílusát tekintve is változatos kép tárult Frimmel Gyula elé, aki a tavalyi rendezvényen egyedüliként képviselte Magyarországot.
Érdeklődés, üzenet az alkotónak