Gyenes J. Boróka - Vidám katasztrófák
„Tisztelem a színeket, az ecsetet, a vásznat, a papírt, mert ezek teremtik meg számomra azt a vibráló teret, ahol meg tudom jeleníteni az autonómia és a bizonytalanság kettőségét néha tudatosan, néha tudat alatt is.” (Gyenes J. Boróka)
Gyenes Boróka - 7 perc cianotípia - 50x40 cm akvarell /papír/2021 -
Gyenes Boróka - Én is - 20x30 cm színes ceruza /papír/ 2020 -
Gyenes Boróka - Önarckép 30x20 cm akvarell /papír/ 2019 -
Gyenes Boróka - Önarckép - 37x30 cm tojás szekko, 2018 -
Gyenes Boróka - Nagymamám szomszédjával a kortársművészet helyzetéről beszélget - 120x100 cm olaj /vászon/ 2017 -
Gyenes Boróka - Panda I - 100x70 cm olaj /vászon/ 2017 -
Gyenes Boróka - Panda II - 60x50 cm olaj /vászon/ 2017 -
Gyenes Boróka - Succubus - 30x20 cm akvarell /papír/ 2021 -
Gyenes Boróka - SZ - 25x32 cm cianotípia, 2021 -
Gyenes Boróka - Szamarak - 70x70 cm olaj /vászon/ 2018 -
Gyenes Boróka - Szibéria - 50x50 cm olaj /vászon/ 2016 -
Gyenes Boróka - Vacsora - 30x20 cm akvarell /papír/ 2020 -
Gyenes Boróka - VdCII - 20x30 cm színes ceruza /papír/ 2020 -
Gyenes Boróka - Vidám katasztrófák V. - akvarell /papír/ 2021 -
Gyenes Boróka - Love - 30x20 cm akvarell /papír/ 2019 -
Gyenes Boróka - Kutyacsont 90x70 cm olaj /vászon/ 2018 -
Gyenes Boróka - Agyad - 20x30 cm akvarell /papír/ 2018 -
Gyenes Boróka - Család - 20x30 cm akvarell /papír/ 2020 -
Gyenes Boróka - Dzs - 30x25 cm akvarell /papír/ 2016 -
Gyenes Boróka - Fürdőszoba - 20x30 cm színes ceruza /papír/ 2020 -
Gyenes Boróka - Harap - 70x50 cm olaj /vászon/2017 -
Gyenes Boróka - Helyszín - 50x50 cm olaj /vászon/ 2018 -
Gyenes Boróka - I like animals - 30x40 cm vízfesték /papír/ 2020 -
Gyenes Boróka - Idill I - 20x30 cm akvarell, 2020 -
Gyenes Boróka - Idill II - 20x30 cm akvarell, 2020 -
Gyenes Boróka - Kapitány - 30x20 cm színes ceruza /papír/ 2020 -
Gyenes Boróka - Katin Outinen - 30x40 cm olaj /vászon/ 2018 -
Gyenes Boróka - Kecske disco - 30x20 cm színes ceruza /papír/ 2021 -
Gyenes Boróka - Kutya party - 50x40 cm olaj /vászon/ 2018 -
Gyenes Boróka - Vonzó bűnözők - 20x30 cm akvarell /papír/ 2021 -
Gyenes J. Boróka - Vidám katasztrófák
Gyenes J. Boróka sokat rajzolt gyerekként, folyton színekkel álmodott, s már egészen korán, 13-14 évesen eldöntötte: komolyan szeretne foglalkozni a képzőművészettel. Úgy érezte, semmi más nem tenné boldoggá, mert a művészet különleges atmoszférája az egyetlen olyan létforma, amiben önazonos tud maradni, s amiben saját maga számára lát jövőt.
A fiatal, céltudatos lány az általános iskola után a zalaegerszegi Kölcsey gimnáziumban kezdte, majd az Ady iskola művészeti képzésén folytatta tanulmányait. Első meghatározó mestere Fischer György volt, a szobrászművész friss szemlélete, s az általa képviselt szabadság, flexibilitás nagy hatást gyakorolt rá.
– Mély nyomokat hagyott bennem a rajzhoz, a vonalhoz való hozzáállása, s az a szarkazmus, amivel látta a világot. Bátorított a kísérletezésre, így aztán az akadémikus rajzi tanulmányok mellett belevetettem magam az új technikákba, s nem egyszer szokatlan vizuális tereket teremtettem – meséli Boróka, aki érettségi után OKJ-s tanfolyamokat végzett, majd húszévesen felvették a Képzőművészeti Egyetemre, festőművész szakra.
– Az évek múltával csak erősödött bennem a festészet iránti vonzalom. Tisztelem a színeket, az ecsetet, a vásznat, a papírt, mert ezek teremtik meg számomra azt a vibráló teret, ahol meg tudom jeleníteni az autonómia és a bizonytalanság kettőségét néha tudatosan, néha tudat alatt is. Azt gondolom, hogy a festészet egy nagyon személyes és rendkívül bensőséges kapcsolatot feltételez az alkotó és a matéria között. A képzőművészetet alapvetően az különbözteti meg az előadóművészettől, hogy sokkal introvertáltabb, zárkózottabb attitűddel jár: az ember többnyire magányosan alkot, s csak egy bizonyos szint után tárja a közönség elé a munkáit.
Boróka júliusban diplomázott, diplomamunkájában egyebek mellett a környezetünkben lévő személyes mindennapi tárgyainknak a szakralizálását vizsgálta. Azt, hogy milyen szimbólumokat gyártunk öntudatlanul. A fiatal művész szerint kétszeresen torzítjuk a valóságot. Egyrészt, mert eleve szubjektíven látjuk a dolgokat, másrészt mert a szimbólumokat nem valós önmagukban jelenítjük meg. Hisz a képeken rajta van az emberi kéz nyoma, a jelenlét, az idő; fizikailag és pszichésen is tetten érhető a befolyásolhatóság.
– Egyfajta bizonytalanságérzés kifejezésére törekedtem a diplomamunkám képeinél. Abból indultam ki, hogy a bizonytalanság az ember autonómiájából fakad, tehát minél több lehetőségünk van, annál többször kérdőjelezzük meg a biztonságot nyújtó alapokat. Rendkívül izgalmas, dinamikus téma ez számomra. Vibráló színvilágú festményeimen a szimbólumok mellett gyakran jelennek meg antropomorfizált állati lények, banális képi elemek. Ezek funkciója sokrétű, megtörik a képi komolyságot, fokozzák az esztétikai élvezetet, gerjesztik a bizonytalanságot. Éreztetik azt a hangulatot, hogy a következő pillanatban semmi sem lesz olyan, mint most. Egyébként a festészeti stílust általában az ötletnek rendelem alá, érzéseimre hallgatok, amikor elkezdek festeni.
A nem csak művészetében, hanem nevében is különleges fiatal lány Erasmus-ösztöndíjjal eljutott Spanyolországba, a malagai, majd a valenciai egyetem hallgatójaként megízlelte a nyugat-európai művészlétet. Jelenleg is a mediterrán országban él, szeptember óta diploma utáni szakmai gyakorlatát tölti a pezsgő, izgalmas, multikulturális Barcelonában. Egy nonprofit művészeti galériának dolgozik, a kurátor asszisztense. Kiállításokat, művészeti programokat szervez.
– Hálás vagyok, hogy immár harmadszor tölthetek el hosszabb időt Spanyolországban. Már az első itt tartózkodásom sikeresnek mondható, igazi önismereti tréning volt, hiszen olyan dolgokat fedeztem fel magamban, amit addig nem ismertem. Hirtelen sokkal konkrétabban rajzolódtak ki a körvonalaim, világosabbá vált, hogy mik a határaim. A legnagyobb tanulság talán az, hogy időközben rájöttem arra, hogy akár én magam is egy teljesen új ember tudok lenni, ha úgy tetszik…
Érdeklődés, üzenet az alkotónak